Artikel met dank aan MVO Vlaanderen:

Adviesbureau The Cornerstone helpt organisaties om hun impact op mens en maatschappij te meten en sociale duurzaamheid in hun beleid te verankeren. Oprichtster Katrien Van Rompay legt uit hoe ze dat doet.

Koolstofvoetafdrukken zijn inmiddels een bekend begrip in duurzaamheidsstrategieën. Het idee erachter is logisch: om je impact te verbeteren, moet je ze eerst in kaart brengen. Maar hoe meet je de sociale impact van een organisatie? En hoe verbeter je die? The Cornerstone helpt bedrijven om die vragen te beantwoorden.

Katrien Van Rompay: “Als het over ESG gaat – Environmental, Social & Governance – ligt de nadruk vaak op het ecologische luik. Over het sociale luik is de kennis beperkter. Organisaties gaan er bijvoorbeeld van uit dat het alleen over het welzijn van eigen werknemers gaat. Maar de sociale pijler van de CSRD omvat veel meer: de impact op werknemers van leveranciers en dienstverleners, bijvoorbeeld, of op omwonenden en eindgebruikers.”

Zien jullie die blinde vlek in alle sectoren?

“Niet overal in gelijke mate. In de bouwsector is stakeholdermanagement al langer belangrijk. Omwonenden staan er al meer op de radar vanwege hun rol bij vergunningen. Andere sectoren hebben nog stappen te zetten.”

“Wij laten ondernemers inzien dat het sociale aspect niet louter een verplichting is, maar ook voordelen oplevert. In ‘Grow the Pie’ schrijft de Britse academicus Alex Edmans bijvoorbeeld hoe het farmabedrijf Merck in gebieden met rivierblindheid – een ziekte die vooral in Afrika voorkomt – zijn medicijn Ivermectin gratis verdeelt over de bevolking. Dat creëert niet alleen maatschappelijke impact, maar inspireert ook talent om voor het bedrijf te komen werken en verhoogt de verkoop van andere producten. Bedrijven die sociaal investeren zien na drie à vier jaar een positieve return on investment. Sociale winst gaat gepaard met financiële winst.”

Hoe maakt The Cornerstone de sociale impact van een organisatie meetbaar?

“Dat doen we via de social footprint, een tool die we hebben ontwikkeld om sociale impact te meten en vergelijken – naar analogie met de carbon footprint. Hij is bovendien volledig afgestemd op de CSRD, waardoor bedrijven gemakkelijk compliant kunnen worden.”

“Op basis van de social footprint stellen we vervolgens een roadmap op – net zoals bij CO2-voetafdrukken gebeurt – om de sociale impact van een organisatie te verbeteren. Daarbij gaat het altijd altijd om haalbare acties. Een mensenrechtenbeleid vastleggen is bijvoorbeeld een quick win: die vereiste komt in verschillende rapporteringsstandaarden terug.”

Hoe gaan jullie concreet te werk?

“Laat ik Triginta even als voorbeeld nemen, een vastgoedontwikkelaar uit Gent. Aan de hand van enquêtes onderzochten we onder meer hoe omwonenden de bouwprojecten ervaren, of arbeiders een goede work-life balance hebben en hoe het gesteld is met de veiligheid op de werf. Op basis van die data gaven we het bedrijf een score die zijn sociale voetafdruk weerspiegelt en stelden we een actieplan op.”

“Ook sociale organisaties doen een beroep op ons. Voor Passwerk, een Brussels maatwerkbedrijf dat mensen met een neurodivergent brein ondersteunt op de reguliere arbeidsmarkt, hebben we een impactstrategie ontwikkeld. Via een workshop bepaalden we de KPI’s, bijvoorbeeld hoeveel mensen het bedrijf tewerkstelt, hoeveel andere bedrijven het ondersteunt enzovoort. Die strategie maakt de maatschappelijke meerwaarde van Passwerk duidelijk, en is een nuttig instrument om impactinvesteerders aan te trekken en zijn bereik te vergroten.”

Tot slot: hoe kun je sociale duurzaamheid echt verankeren in de governance van een bedrijf?

“Als je op lange termijn positieve impact wil hebben, mag de sociale duurzaamheid van je organisatie niet people-dependent zijn. Ze moet process-dependent zijn. Mensen kunnen vertrekken, en dus kun je je duurzame ambities beter in je processen opnemen. Futureproof ben je pas als ook sociale duurzaamheid één van de pijlers van je bedrijfsvoering is.”

duurzaamheid vlanderen
Duurzaam ondernemen in vlaanderen met The Cornerstone
auteur avatar
Sebastian CTO, CFO
Co-Founder of The Cornerstone, together with my niece Katrien en Lise we started this company to try to make a positive impact on companies and their employees!